Charles van der Does (1817-1878)

Charles van der Does (1817-1878) werd hofcomponist van koning Willem III, nadat het hof zijn muzikale studies in Duitsland had bekostigd. Zijn goede relatie met het koningshuis dankte hij aan zijn vader, die er piano's leverde en waarschijnlijk ook les gaf. Van der Does componeerde tijdens de tweede bloeiperiode van het Haagse Franse Theater, de huidige Stadsschouwburg. Opmerkelijkerwijze is hij als componist zelfs in naam volledig vergeten. Opmerkelijk, omdat er uit die tijd amper Neerlandse opera's bekend zijn en al helemaal niet bewaard, terwijl er van Van der Does zeker negen complete partituren overleverd zijn. De meeste daarvan zijn opéra comiues in de stijl van Auber.

Le roi de bohème (1852)

Le roi de bohème is Van der Does enige grand opéra van majestueuze proporties. De tenor, Georges, heeft er en half dozijn grote aria's in, waarvan de drie mooiste op het concert worden uitgevoerd. Het verhaal is vergelijkbaar met dat van Il finto Stanislao of 'Koning voor een dag'. In dit geval neemt de herder Georges door een opmerkelijke gelijkenis met de verdwenen koning diens plaats in, daartoe aangezet door de raadsman van de koningin. Die denkt via de eenvoudige herder de macht naar zich toe te kunnen trekken. Aanvankelijk gelooft zelfs de koningin dat haar man is teruggekeerd maar natuurlijk komt de waarheid aan het licht. Georges heeft zich dan echter zo'n goede en wijze vorst getoond dat hij geliefder is dan de echte koning was. Hij heeft het spel bovendien alleen meegespeeld om de koningin te redden, want de raadsman die hem op de troon wilde, plande ook haar dood. De koningin vergeeft hem en zet hem de kroon van Bohemen op het hoofd.

Fragmenten van Le roi de bohème zijn utigevoerd op 401Concerts 9 (2 december 2017, met Hendrik Vonk tenor en Wolter Willemsen piano).

Charles van der Does: Le roi de bohème (1852)

Act I-10 'Au destin... Adieu mon pays' (Georges)
Act I-03 'J'errais un jour... Ah! Mon ami' (Georges)
Act II-1-04 'Voici donc... O toi qui chaque nuit' (Georges)