401Concerts 12 Haagse Hofopera's op de Willemsvaart & Den Haag Centraal

Op zondag 13 mei 2018 organiseren 401NederlandseOperas en het Nederlands Muziek Instituut een uniek concert rondom vergeten Nederlandse opera's van  componisten aan het Haagse Franse Theater 1751-1790. Naast internationaal vermaarde sterren als mezzosopraan Barbara Kozelj, sopraan Elise Caluwaerts, tenor Marcel Reijans en bariton Hans de Vries verzorgt het jonge talentensemble van de Muziekacademie Den Haag onder leiding van artistiek leider Peter le Feber diverse locatieoptredens met eigentijdse arrangementen. Daaronder een serie zondagse rondvaarten met Willemsvaart onder kapitein Chris Schram. Zangeressen hier zijn sopraan Gina de Jong en mezzosopraan Esmée van Nieuwenhuijzen. Muziekacademieleider Peter le Feber speelt keyboard. Op 15 april nam sopraan Margreet Schuemie de honneurs waar voor Gina, waarvan op deze pagina uiteraard ook een video is opgenomen! Op 22 april deden we ook een suprrise optreden op Den Haag Centraal, voor een enthousiast publiek.

Partners: Nederlands Muziek Instituut, Fonds 1818, M.A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting, Muziekacademie Den Haag, Stichting Vrienden Nederlandse Muziek, Stichting De Vergeten Componist, Willemsvaart, De Nieuwe KHL

401Concerts 11
Willemsvaarten & flasmob Den Haag Centraal

Gina de Jong/ Margreet Schuemie* (sopraan), Esmée van Nieuwenhuijzen (mezzosopraan), Peter le Feber (keyboard), Willemsvaart door de Haagse grachten, 13.00 & 14.00 uur. Kapitein: Chris Schram.

Mozart: Artaserse ‘Conservati fedele’ [1765, KV 23] [MS]
Van Swieten: Les talens à la mode Duo No. 10 ‘L’amour ou votre âme est livrée’ [1770] [MS, HV]
Colizzi: Le droit d’ainesse Duo Nr. 3 ‘Je vous cede ce droit d’ainesse’ [1778] [MS, HV]
Colizzi: Les dieux au village Air Nr. 5 ‘Comment vous donnez deux baisers’  [1790] [MS, HV]

Overzicht locatie optredens

Zaterdag 14 april • Dag van de Haagse Geschiedenis, Den Haag (13.00 & 14.00 uur)
Zondag 15, 22 april & 6 mei • Willemsvaart boottocht door Den Haag (13.00 & 14.00 uur)
Zondag 29 april • De Nieuwe KHL Amsterdam (15.30)
Zondag 13 mei • Inloop (15.30 uur) en pauze act (met special guest!), Diligentia, Den Haag

TheatreFrancaisWeb390Tijdens onderzoek voor het 401NederlandseOperas handboek ontdekte muziekjournalist René Seghers een bloeiende muzikale hofcultuur rondom stadhouders Willem IV en Willem V in de 18e eeuw. Zij hadden een hofkapel waarvoor uitgelezen Duitse en Italiaanse meesters (daaronder Mozart) werden aangetrokken. Samen met de hoge adel van die dagen (de Bentincks, de Van Wassenaers) financierden zij het Franse Theater aan de Casuariestraat. Vanaf de productie van de intrigerende opera Les nôces de Venus in 1751 ontstond daar een opmerkelijke nationale operatraditie op Franse leest rondom hofcomponisten als Zingoni, Colizzi (muziekleraar van prinses Louise en de latere koning Willem I) en Meissner. Ook werken van Johann Just werden er opgevoerd. Daarnaast componeerden baron Gottfried van Swieten en Jan Jacob van Wassenaer-Obdam (zoon van de eeuwen later als componist beroemd geworden graaf Unico van Wassenaer) destijds spraakmakende opera’s.

Bijna alle bekende titels uit de periode 1751-1790 zijn verloren geraakt maar jarenlang onderzoek in het Nederlands Muziek Instituut, het Koninklijk Huisarchief en buitenlandse archieven leverde vier compleet en negen fragmentarisch bewaarde opera’s van Just, Zingoni, Colizzibaron Van SwietenMeissner en Jan Jacob van Wassenaer-Obdam op. Deze werpen een uniek licht op de vaderlandse operacultuur en het Franse Theater Den Haag 1751-1790.

401Concerts en het Franse Theater Den Haag 1751-1790

Sinds 2010 werkt Seghers aan een toegankelijk handboek over de meer dan 400 opera’s die hier te lande sinds 1646 zijn gecomponeerd. Van het merendeel van al die opera’s is niets bekend en opnamen van Nedrlandse opera's bestaan nauwelijks. Daarom organiseert 401NederlandseOperas concerten met hoogtepunten uit het Nederlandse operaverleden. Het concert met Nederlandse operahoogtepunten uit het Haagse Théâtre Français 1751-1790 een coproductie met het Nederlands Muziek Instituut.

Colizzi, de belangrijkste componist in het concert, was vrijmetselaar. Zijn opera Les Dieux au Village werd in 1790 opgevoerd ter gelegenheid van het huwelijk van prinses Louise met prins Karl Georg van Bruinswijk Wolfenbüttel. Met deze opera werd de nieuwe grote zaal op het Binnenhof (de huidige Tweede kamer) ingewijd. De Leidense baron Gottfried van Swieten is vooral bekend vanwege zijn correspondentie met zijn vriend Wolfgang Amadeus Mozart, maar hij componeerde ook drie opera’s. 

Zoals gebruikelijk in de 401Concerts serie worden de teruggevonden fragmenten door Seghers met korte toelichtingen over werk en componist in de context van tijd en plaats van handeling geplaatst: het Haagse Franse Theater en de muzikale hofcultuur rondom Willem IV en Anna van Hannover, Willem V.