Alten
Cornélie van Zanten is een wonder. Zo begon George S. de Bossan - pseudoniem voor S.A.M. Bottenheim - zijn relaas over de op 2 Augustus 1855 te Dordrecht geboren alt Cornélie (Cornelia) van Zanten. De zangeres - nu voornamelijk nog bekend als zangpedagoge - studeerde zang op het Conservatorium van Keulen, maar bovenal bij de beroemde prof. Francesco Lamperti te Milaan. De alt Pauline de Haan-Manifarges ontving haar eerste muziekles op de muziekschool van de 'Maatschappij tot bevordering der Toonkunst'. Aanvankelijk piano door Van der Sandt en vervolgens - toen haar echte aanleg en interesse bleek - zang door L.F. Brandts Buijs. Zij vervolgde haar zangstudie bij Paul Hasse, die destijds verbonden was aan de 'Duitse Opera' te Rotterdam. Zij voltooide haar studie bij Julius von Stockhausen in Frankfurt aan de Main. Op 20-jarige leeftijd vertolkte ze in Zürich liederen van Brams, begeleid door de componist zelf. Maartje Offers zong op 12-jarige leeftijd op Kerstavond al de soli in de Zuiderkerk in Den Haag. De jaren er na leek het dan ook logisch dat zij, als zoveel andere Nederlandse zangeressen, zich tot het oratorium genre zou wenden. Het liep anders.
Jo van de Meent ontving in het begin van haar zangcarrière veel steun van de Rotterdamse dirigent Eduard Flipse. Ze trad regelmatig op in het 'Concertgebouw te Amsterdam' en in het Scheveningse 'Kurhaus'. Zij trad ook veelvuldig in opera's op, zoals o.a. 'Les contes d'Hoffmann' (Offenbach), 'Tiefland' (d'Albert), 'Cavalleria Rusticana' (Mascagni), etc. "... haar tegenspeelster Annie Delorie vertolkte Amneris op niet minder indrukwekkende wijze. Deze jonge zangeres beschikt over een ongelooflijk stemvolume, van de warme altlagen tot een met speels gemak gezongen hoge C ... moge de Nederlandse Opera deze uitzonderlijk begaafde zangeres voor ons land weten te behouden ... " Aafjes Heynis' carrière ontwikkelde zich vanaf de jaren '50 in snel tempo. Zij veroverde zich al snel een reputatie, aanvankelijk op het terrein van oratorium-zang , maar na haar medewerking aan een uitvoering van de Alt-Rhapsodie van Brahms met het Koninklijk Concertgebouw o.l.v. Eduard van Beinum trok zij in brede kring volle aandacht. Kerkconcerten, lied recitals, medewerking aan tal van uitvoeringen van Bach's Matthäus-Passion, negro spirituals, opera, haar interesse was groot, evenals de vraag naar deze ongekunstelde zangeres.
Zanten, Cornélie van - (1855-1947)
Lozin, Irma - (1870-1954) - Belgische
de Haan, Pauline - (1872-1954)
Koenen, Tilly - (1873-1941)
Meta Reidel - 1881
Repelaer van Driel, Jacoba - (1884-1967)
Versteegh, Theodora - (1888-1970)
Luger, Suze - (1889-1972)
Offers, Maartje - (1891-1944)
Stuers, Julie de - (1895-1981)
Immink, Jo - 1896
Stroink, Ans - (1898-1987)
Woud, Annie - (1901-1989)
Meent, Jo van de - (1902-1988)
Hermes, Annie - (1906-1995)
Boelsma, Roos - (1909-2006)
Focke, Ria - 1910
Cooymans, Elisabeth - 1920
Heynis, Aafje - 1924
Delorie, Anny - (1925-2009)
Schlüter, Sylvia - 1949
Andáy, Angela
Rasker, Helena
Stoppelenburg, Charlotte - 1979
Vinke, Carina -1980
< Jo van de Meent | Annie Woud > |
---|