Donna Giovanna
Decomponist: Floris van Bergeijk
Componist: W.A. Mozart
Opera: Donna Giovanna
August 22, 24, 25, 26, 28, 30, 31
September 1, 2, 2012
Beginning 21:00 uur.
Tickets: Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.
Donna Giovanna: Klara Uleman
Leporella: Francis van Broekhuizen
Donna Anna: Sandrine Buendia
Don Ottavio: Juan Carlos Echeverry Bernal
Don Elviro: Charles Alves da Cruz
Masetto: Marcel van Dieren
Zerlino: Charles Hens
Il Commendatore: Peter Michailov
Dirigent: David Levi
Regie: Corina van Eijk
Drive-in operafilm: Vanuit je auto genieten van Mozart's vrouwelijke Don Juan !!
•
Opera Spanga
Spangahoekweg 47, 8482 Spanga, Nederland
Info: www.operaspanga.nl
Tickets:
Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.
Na Rigoletto (2003) en Samson and Delilah (2006) presenteert Opera Spanga haar derde operafilm: Donna Giovanna. Iedereen kent natuurlijk Mozarts origineel, maar inderdaad: waarom na 220 jaar niet eens de rollen omgedraaid! Wat als deze Don Juan geen man is, maar een vrouw? Is de geboren verleidster, net als haar mannelijke evenknie, een held? Of is ze als vrouw plotseling een verderfelijk schepsel? Verderfelijk misschien niet, maar Donna Giovanna is als vrouwelijke equivalent van de mannelijke rokkenjager een tragische persoonlijkheid, al was het maar omdat haar zekerheid is gestoeld op de wankele basis van haar bewonderaars. Het grote mysterie dat dergelijke schepsels (Zola’s Nana, Nabokovs Lolita) aankleeft is dat zelfs diegenen die het gedrag van het ontembare maar o zo begeerlijke schepseltje afkeuren, tegelijkertijd de stille wens koesteren zich te laven aan haar borst.
Met een ouderwets uitzicht op de Spanganeze horizon en een ‘modern inzicht in de evolutie van het mannelijk en het vrouwelijke’.
Synopsis
Giovanna’s nachten zijn onplezierig. De ochtend brengt verlichting - Leporella verzorgt haar en ze zwalken samen de ochtend in. Het eerste zonlicht schijnt op hun ruggen en accentueert hun verschillen: Giovanna in een maatpak met hoed, haar passen soepel als een panter en hypersensueel, naast de plompe, ietwat waggelende Leporella. Het huis van Il Commendatore is hun eerste stop. Donna Anna is jarig - haar vader Il Commendatore geeft haar verjaardagskussen die ze nauwelijks beantwoord.
Het spel kan beginnen. Giovanna gaat vederlicht en doelgericht het huis binnen. We zijn getuige van haar onweerstaanbare aantrekkingskracht. Leporella houdt op straat de wacht. Giovanna en Anna komen de tuin in. Anna is niet van plan Giovanna te laten gaan. Dan komt Il Commendatore terug in een sportwagen - zijn verjaarsgeschenk voor Anna. Anna gaat er vandoor. Giovanna wordt door Il Commendatore ter verantwoording geroepen. Hij ziet in haar een man en eist een duel. Zij weigert te vechten met een oude invalide. Wel is ze bereid hem te tonen wie ze is. Ze doet haar hoed af. Het lange haar golft over haar schouders. Ze opent haar bloes. De aanblik van haar lichaam wordt hem fataal. Zijn hart begeeft het.
Deze indirecte moord, waarmee Giovanna's dag begint, vormt de opmaat voor de kentering in haar voorspoed. De rest van de dag zit alles haar tegen. Ze wordt voortdurend gestalkt door Elviro, een liefje uit het verleden. Ze ontmoet onderweg veel smakelijks, maar ze wordt tot haar grote ergernis steeds gestoord – soms zelfs nog vóór ze aan haar lekkernij toekomt. Niet gehinderd door een geweten trapt ze op zielen, verwondt ze harten en laat ze een spoor van haat na. De lont, aangestoken door de onbedoelde moord op de oude man, nadert haar onvermijdelijk.
In de nacht, wanneer ze alleen nog maar aan het vluchten is voor hen die zich op haar willen wreken, probeert ze wat op adem te komen op het kerkhof. Daar ziet ze het graf van Il Commendatore. Zij nodigt hem uit voor het souper bij haar thuis. Tot haar verbijstering neemt hij haar uitnodiging aan.
Alles in Giovanna's huis is gereed voor de komst van Il Commendatore. Dan, zomaar uit het niets, zit Il Commendatore in de keuken.
Met zijn angstaanjagende, koude stem eist hij dat Giovanna berouw toont. Giovanna, wars van berouw, weigert. Hij verdwijnt even mysterieus als hij verscheen en dan voltrekt zich de wraak. Giovanna verbrandt van binnen. Ze scheurt zich de kleren van het lijf. De pijn die haar teistert drijft haar tot waanzin.
Dan verschijnen degenen die naar haar op zoek zijn. Zij willen zich op haar wreken, maar ze is er niet meer. Ze verliezen zich stuk voor stuk in gemoraliseer en concluderen dat mensen die niet deugen nu eenmaal sterven zoals ze geleefd hebben…
•
PERSONAGES:
Donna Giovanna – soepel, elegant en in het bezit van een magnetische aantrekkingskracht. Zij is de vlees geworden wellust. Als ze niet begeert of begeerd wordt raakt ze depressief. Liefde is voor haar antidepressivum.
Leporella – de ideale bediende. Was zij wellicht ooit door Donna Giovanna's vuur gegrepen, zij gaat in ieder geval door het vuur voor haar. Ze is gedienstig en onzelfstandig.
Donna Anna – mooi, lui en onbevredigd. Donna Giovanna heeft een onweerstaanbare aantrekkingskracht op haar. Maar Donna Anna's milieu, haar angst, haar gebrek aan moed, maakt haar uiteindelijk tot een bekrompen moraalridder.
Don Ottavio – de ideale schoonzoon. Vruchteloos draalt hij om Donna Anna heen. Terwijl zijn Anna doordrenkt is van wellust, brengt hij het bij haar niet verder dan een kus op de wang. Hij is een goedzak met een geringe daadkracht en vooral op zoek naar rust en kalmte.
Don Elviro – wellicht het personage met het grootste hart. Hij houdt van Donna Giovanna. Hij wil alles voor haar doen, zelfs zichzelf verblinden.
Il Commendatore – de verpersoonlijking van de dood. De sleutel tot het leven.
Zerlino – een over zinnelijke jongeman. De enige reden waarom hij zich ondanks zijn pas gesloten huwelijk kortstondig bindt aan Donna Giovanna is omdat zijn ego gestreeld wordt.
Masetto – lobbig, niet al te slim. Is hij echt jaloers dat zijn bruidegom flirt met Donna Giovanna, of was hij zelf graag degene geweest waar zij mee flirt
•
FILMPRODUCTIE CREDITS
Producent en produktieleider: Greetje Sluijs
Soundproducers: Alex Geurink en Floris van Bergeijk
Camera: Maarten van Rossem
Montage: Synco Schölvinck
Decor: Jolanda Lanslots
Kostuums: Pieter van Rooij
Make-up: Saskia Ellemeet en Maya Schiffers
Gaffer: Daan de Boer
Opnameleider: Cora Aarnoutse
Regie assistent: Maaike Verdonk
Bureau secretaris: Mieke Bender
Assistent productieleider en PR: Bas Kleijn
Catering: Zahra Belkaid en Annemieke Delis
Donna Giovanna is een coproductie met de televisie omroep NTR en wordt mede mogelijk gemaakt door:
VSB fonds / SNS Reaalfonds / Lammert Koopmans Stichting / Provincie Friesland / Fonds Podiumkunsten
< Hans Kox: Dorian Gray (1974) - Part III | Caroline Ansink (1959): De Onwankelbare > |
---|